9. 12. 2022, 6 minut čtení

Jak sestavit rodinný rozpočet a ušetřit peníze

Hledáte způsob, jak efektivně ušetřit? V tomto článku zjistíte, jak vést rodinný rozpočet a jaká metoda vedení rozpočtu je pro vás ta pravá. Získáte přehled o vašich výdajích a najdete nové cesty, jak ušetřit.

Proč se zaměřit na rodinný rozpočet?

Lidé v dnešní době šetří na všem, kromě zdraví. Vyplývá to z dat a článku o maloobchodu od Vladimíra Pikory. Hledají přímé cesty, jak ušetřit. Hlavně ale vyčkávají, co bude s ekonomikou dál. Zvlášť na konci roku je proto dobré podívat se na rodinný rozpočet a najít cestu, jak nejlíp s rodinnými výdaji hospodařit. Co všechno zahrnují výdaje domácností?

Výdaje jsou jakékoli náklady (třeba na bydlení), co musíme měsíčně někomu zaplatit. Na výdaje je potřeba se dívat na měsíční bázi, ale také výhledově na celý rok. Příjmy, se kterými v rozpočtu kalkulujeme, jsou všechny, které vám chodí na účet jako mzda, příjmy z pronájmu, investic, bonusy atd. Rozpočet nám pomáhá naplánovat a vytvořit rozpis příjmů a výdajů za určitou dobu.

Jak vytvořit rodinný rozpočet?

Při vytváření a vedení rozpočtu je důležitá zejména evidence příjmů, výdajů a také informace o výsledném toku peněz. Každá domácnost je taková malá firma, kde by měly být příjmy a výdaje v rovnováze. Minimálně výdaje nesmí převyšovat příjmy.

Pokud je toto cash flow záporné a rodina utratí víc, než je její celkový příjem, pak peníze musí brát z rezervy nebo na úvěr. Jak tedy postupovat?

  1. Sepište si všechny příjmy a výdaje domácnosti a veďte si pravidelnou evidenci.
  2. Roztřiďte si je v rámci rozpočtu na dvě kategorie – na povinné výdaje na bydlení, jídlo, školné, energie a spoření a na nepovinné výdaje, kam by patřila zábava nebo dovolená.
  3. Zapisujte si i malé sumy. I z malých částek se dokáže během měsíce nastřádat velká částka.
  4. Každý měsíc kontrolujte bankovní výpisy nebo odešlé platby v internetovém bankovnictví či aplikaci.
  5. Vždy plánujte pouze na základě příjmů, které máte jisté.
  6. Omezte používání platebních karet a nepořizujte si kreditní kartu, abyste neměli tendenci jít do mínusu.
  7. Využijte jako pomocníka jednu z metod níže.

Metody vedení rodinného rozpočtu

Existuje hned několik metod rodinného rozpočtu. Vyberte si takovou, která vám sedne nejlíp a začněte ji pravidelně využívat.

Metoda nulového rodinného rozpočtu

Jedná se o metodu, která je náročnější na čas a také na přesnost. Výhodou však je, že vám poskytne přehled o každé koruně. Cílem je rozdělení vašich výdajů do kategorií podle jednoduchých klíčů, a to včetně spoření. Na konci měsíce byste neměli mít žádný přebytek, ale ani byste neměli utratit víc.

Dávejte si pozor na tendence přesouvat rozpočet z jedné kategorie do druhé a mezi měsíci. Podle potřeby měňte částku u jednotlivých kategorií, ale vždy po odečtení výdajů od příjmů by vám měla zbýt nula. Nezapomeňte si vytvořit kategorii pro dlouhodobé spoření/investice (důchod) i pro krátkodobé spoření (rezerva).

rodinny rozpocet

Metoda sestavení poměrů výdajů

Platí zlaté pravidlo 70-20-10 nebo v některých rodinách 50-20-30. Co to znamená? Jedná se o poměr tří kategorií – nezbytné výdaje, spoření a zábava.

  • 70 % (50 %) – jsou nezbytné výdaje, mezi které patří bydlení – nájem, hypotéka a energie, nezbytné oblečení, jídlo, vybavení, pojistky, pohonné hmoty, léky, drogerie atd.)
  • 20 % příjmu jde na spoření – sem by patřilo krátkodobé spoření (finanční rezerva na 3-6 měsíců) a dlouhodobé spoření/investování na důchod.
  • 10 % (30 %) je možné utratit za zábavu a další nepovinné věci.

Obálková metoda pro rodinný rozpočet

Obálková metoda je jednou z nejoblíbenějších. Není tak náročná, a navíc má tradici už od našich babiček a prababiček. Na rozdíl od našich prababiček dneska už nemusíme mít fyzické obálky. Stačí se přihlásit do internetového bankovnictví, kde banky umožňují rozdělovat peníze do obálek.

Vytvořte si obálky podle kategorií, kam každý měsíc ukládejte peníze. Podle povahy obálky z nich pak čerpáte, nebo si do nich spoříte. Spořit do obálek je vhodné zejména kvůli rezervě na nenadálé výdaje. Internetové bankovnictví vám umožňuje i vytvoření přehledu vašich výdajů a příjmů.

Většina bank vám ukazuje dokonce rozdělení výdajů do kategorií, které si můžete uzpůsobit. Uvidíte zde celkový přehled vašich výdajů a příjmů po měsících. Můžete porovnávat a následně obálky upravovat. Kromě internetového bankovnictví si můžete vést příjmy a výdaje v excelu, na papíru nebo v různých mobilních aplikacích. Pokud máte velmi málo času a nezvládáte pravidelně sledovat výdaje, sledujte alespoň grafy a přehledy ve svém internetovém bankovnictví!

Která metoda se vám líbí nejvíc? Vyberte si některou z nich a začněte ještě dnes!

Několik pravidel pro vyrovnané finance

  1. Vytvářejte rezervy na horší časy, protože nikdy nevíte, co se může přihodit.
  2. Plánujte dopředu. Nečekejte až budete mít na kontě nulu. Začněte vše řešit včas.
  3. Zbavte se dluhů co nejdříve. Uleví se vám a budete moci začít spořit.
  4. Nevyhazujte peníze za zbytečnosti. Udělejte si revizi výdajů a omezte nakupování věcí, které nejsou potřeba.
  5. Začněte pravidelně investovat. Investujte peníze a vydělávejte si na důchod nebo na dům.

Pravidelné investování

Pokud vám z příjmu zbude nějaká část, tak ji investujte. Nejedná se o spoření na běžném nebo spořícím účtu, ale o investice s vyšším úrokem. Doporučováno je zejména dlouhodobé a pravidelné investování, kde vám díky složenému úročení přibývají dlouhodobě zajímavé výnosy.