Investice do start-upových společností

Objem investic do evropských start-upových společností se vyšplhal v první polovině letošního roku na maximum. Dosáhl výše 16,9 miliardy eur představující 62% navýšení oproti předchozímu období. Na samotné špičce stojí Londýn, kde „každé třetí euro rizikového kapitálu investovaného v první polovině roku 2019 odešlo do startupu,“ jak nedávno oznámil analytik rakouské divize poradenské společnosti Ernst & Young Thomas Gabriel.

Možnosti financování

Trh nabízí mnoho možností pro investici do těchto start-upů. Oblíbenou metodou je tzv. crowdfunding, jehož prostřednictvím lze i malou částkou investovat do různých projektů či produktů. Další alternativou je pak koupě podílu v dané firmě, a to buď přímý (s vlivem na samotnou činnost podnikání), nebo nepřímý (bez vlivu), kdy investor nedostává jen úrokový výnos, ale zhodnocuje i samotnou investici. Tato metoda je typická především u společností zabývající se vyhledáváním takzvaných „zlatých vejcí“. Některé startupy jsou financovány i skrze emisi dluhopisů přinášející úrokový výnos. Existují i různé podpůrné startup akcelerátory a inkubátory pro rychlejší a jednodušší rozjezd podnikání jako je například Kickstarter.

Každá investice s sebou nese své klady a zápory. Není tomu tedy jinak i u startupových společností. Začínající firmy mají sice nápad a vypracovaný projekt, ale pravděpodobnost úspěchu se těžko predikuje. Narazit na tuzemské úspěšné startupy typu Kiwi.com, aplikaci Spendee či webový srovnávač Ušetřeno.cz či zahraniční startupy jako Uber, Airbnb či dříve např. Facebook, není jednoduché. Vždy je třeba projít podmínky pro danou investici a co zakladatelé/žadatelé nabízejí (zajištění majetkem, pravidelný výnos, zhodnocení vkladu apod.). Nicméně tato rizika jsou značně vykompenzována velkým potenciálním výnosem hned od samého začátku.

Tak či tak, investice do start-upových společností jsou v rostoucím módu, jak nám čísla v úvodu článku, týkající se zejména západních zemí, dokazují. Další apetit může přinést neustále nepříznivé globální ekonomické prostředí nabízející nízké úrokové sazby, atraktivita samotných crowdfundingových společností a také poměrně stále nízké investice v postkomunistických zemích střední a východní Evropy.


Tým Dluhopisomatu

Tým Dluhopisomatu

Další články

Nová vlna podřízených dluhopisů

Tuzemská banka Air Bank emitovala tento měsíc nové podřízené dluhopisy. První emise proběhla již v roce 2014 a byla kótovaná na pražské burze. Nejnovější emise sice není veřejně obchodovatelná, i tak se ale Air Bank podařilo prodat dluhopisy v hodnotě

Číst více

Rozmach investic do realitních fondů

Deník E15 včera informoval o enormním rozmachu kapitálu v nemovitostních podílových fondech. Aktuálně činí celkové investice výše 36 miliard korun, zatímco před pěti lety tomu bylo kolem 5 miliard. Rostoucí apetit je způsoben “celkovou oblibou investování do nemovitostí jako investičního aktiva

Číst více

Úspěšný prodej zelených korporátních dluhopisů

Tuzemská realitní společnost CPI miliardáře Radovana Vítka se může pochlubit velkým úspěchem. Firma, jejíž emise je zcela unikátní nejen na českém trhu, ale i mezi zeměmi střední a východní Evropy, úspěšně prodala všechny emitované tzv. zelené dluhopisy. Celková výše dosahovala

Číst více

Pokrizový fenomén záporných úrokových sazeb

Více než čtvrtinu světového dluhopisového trhu tvoří dluhopisy nabízející zápornou úrokovou sazbu. Vyjádřeno v nominálních částkách se jedná o více než 17 bilionů amerických dolarů (asi 400 bilionů korun). Přitom ještě na počátku letošní roku se tento objem pohyboval kolem 8 bilionů.

Číst více

Dividendy, kupony, nebo oboje?

Dividenda neboli podíl na zisku z výnosu na akcii je mnohdy nezbytnou součástí dividendové politiky akciových společností. Obzvláště firmy kótované na pražské burze cenných papírů (BCPP) nabízejí velmi atraktivní dividendovou výnosnost. Průměrný výnos u 9 z uvedených společností vyplácející dividendu,

Číst více

Jak vybrat správný korporátní dluhopis?

Je to jednodušší, než si myslíte a vyplatí se to. Korporátní dluhopisy vždy představovaly velmi zajímavou investiční příležitost. Investory láká zejména pravidelně vyplácená kuponová platba. Jak ale vybrat ten správný dluhopis je věcí zcela individuální, i tak se však pokusíme

Číst více