27. 1. 2024, 5 minut čtení

Za předražené potraviny prý nikdo nemůže

Během posledních dvou týdnů byla zveřejněná data z maloobchodu a ceny výrobců. Dále tu máme i naše interní data o trhu korporátních dluhopisů, což jsou také zajímavá čísla.

Meziročně se tržby v maloobchodě v listopadu zvýšily reálně o 0,9 %.Tržby za prodej a opravy motorových vozidel vzrostly meziročně o 4,7 %. To je velmi dobrá zpráva. Po osmnácti měsících poklesu jsme zaznamenali první růst. Situace v ekonomice se tak začíná otáčet. Poptávka začíná růst s tím, jak se inflace snížila na únosné úrovně. Za celý rok 2023 lze čekat propad o více než 4 %. Rok 2024 by ale měl z poklesu přejít v mírný růst. Pomohou hlavně reálné mzdy. Ty porostou a umožní domácnostem utrácet. Díky tomu pak celá ekonomika ožije. Rok 2024 by měl být tedy lepší než rok 2023.

Ceny zemědělských výrobců meziměsíčně klesly o 1,2 % a meziročně o 19,0 %, což je rekordní výsledek. Ceny průmyslových výrobců byly mezitím meziročně vyšší o 1,4 % a ceny stavebních prací meziročně vzrostly o 2,6 %. To jsou zajímavá data v kontextu cen v celé ekonomice. Ceny v zemědělství v meziročním srovnání klesají již osmý měsíc v řadě. V maloobchodních řetězcích však takový pokles cen potravin nevidíme. V prosinci meziročně klesly jen o 0,3 %. Jak je to možné? Zemědělci za to s klesajícími zisky evidentně nemohou. Problém je u distributorů a prodejců.

Růst cen ve stavebnictví.V průměru za celý rok 2023 v porovnání s rokem 2022 byly ceny zemědělských výrobců nižší o 6,0 %. Ceny průmyslových výrobců vzrostly o 5,0 % a ceny stavebních prací o 6,0 %. To vysvětluje, jak těžké je pro developery držet ceny v době, kdy lidé nemají peníze a s nákupem nemovitosti čekají na lepší ceny hypoték. O růstu cen nových nemovitostí proto nepochybuji. Náklady na výstavbu prostě rostou a hypotéky budou každým kvartálem dostupnější.

Výnosy dluhopisů klesají

Zajímavostí posledních dvou týdnů je, že máme z Dluhopisomatu nová data o listopadovém trhu korporátních dluhopisů. Data říkají, že výnosy dluhopisů otočily trend. Zatímco v září činil vážený průměrný výnos podnikových dluhopisů ještě 8,6 %, v říjnu se už začal hlásit mírný obrat, když výnos klesl na 7,9 % a v listopadu se propad potvrdil, když klesly výnosy na pouhých 7,1 %. Na nižších hodnotách jsme byli naposledy v dubnu 2022 viz. graf.

Obrat na trhu byl očekávaný, protože se již několik měsíců spekulovalo o tom, že možná už v listopadu sníží centrální banka své úrokové sazby. Jenže k tomu nakonec nedošlo, a tak jsem čekal pokles až v prosinci a zejména v lednu.

Výnos „pouze“ 6 %. Nicméně trh už toto všechno do výnosů započítal. Bylo mu docela jedno, jestli centrální banka sníží své úrokové sazby už v listopadu, nebo až v prosinci. V každém případě listopad ukázal, kam se budou nové emise ubírat. V dalších měsících budou výnosy nižší. Dosažení hodnoty 6 % je jen otázkou pár měsíců. Co to znamená? Znamená to, že pomalu končí prostředí, kdy bylo možné koupit dluhopisy s výnosem nad 10 %. Mnoho investorů se proto snaží na poslední chvíli využít posledních příležitostí. 

Za předražené potraviny prý nikdo nemůže. To ale odporuje zdravému rozumu. Diskuse ohledně cen potravin je u nás nekonečná. Všichni aktéři trhu postupně přicházejí s údajně nezávislými studiemi, které prokazují, že oni za předražené potraviny rozhodně nemohou a svalují vinu na ty druhé. Ministr zemědělství Marek Výborný se přitom nedávno setkal se zástupci obchodníků a údajně mu nedali vysvětlení, proč jsou ceny potravin v ČR výrazně vyšší než v Polsku. Já jsem na tom podobně. Minulý týden jsem se setkal s aktéry trhu v pořadu Michaely Jílkové Máte slovo a taky se mi vysvětlení nedostalo, a tak mám jen svůj názor.

Vše přitom vzniklo už v devadesátých letech

Po otevření železné opony se začalo do českých obchodů dovážet do té doby neznámé německé zboží. To bylo přitom výrazně dražší než české. Češi se i na nesmyslně drahé zboží vrhali, chtěli ochutnat to západní. Tím dali trhu jasně najevo, že jim předražené zboží nevadí, a od té doby ho tu máme. České zboží mezitím zdražilo, až se dostalo skoro na německé ceny.

Problém je, že si tu necháme líbit dvojí kvalitu. Nejen že dovezou horší potraviny, ale ještě jim dají vyšší cenu než v Německu. To přitom neplatí jen pro potraviny, ale také pro drogérii. A tak se stane, že máme šampóny několikrát dražší než v Německu, ačkoli bereme v průměru třikrát méně než Němci.